זיהוי סימני מצוקה בכתב היד/ נודלי'ה לוי

15
אוגוסט
2017
ע"י Tovi

בס"ד

 

שלום קוראות יקרות,

 

מדוע בחרנו דווקא בנושא זה?

מאמר זה נכתב בייחוד לכן אימהות לילדים מתבגרים. זיהוי סימני מצוקה בכתב היד הוא נושא מאוד

חשוב באופן כללי ולהורים לילדים מתבגרים בפרט. ילדים בגיל ההתבגרות בכל המגזרים ובכל

התרבויות, נמצאים בתהליך של שינויים רבים בחייהם, שינויים שהם לא חוו קודם לכן. במעבר מהילדות

לבגרות הם בעצם מתחילים תהליך של חיפוש עצמי, הגדרה אישית, הם מנסים לברר את זהותם

הפנימית את שייכותם החברתית והמשפחתית ובנוסף לכך הם גם עוברים שינויים הורמונליים חיצוניים

במבנה הגוף, תווי הפנים, מבנה הקול וכדו'.

 

ככל שהורים יהיו יותר מודעים לקיום התהליך, מתוך הבנה בחשיבות התהליך הטבעי הזה בהתבגרות

הילד ובבניית אישיותו, כך הם יוכלו ללוות יותר נכון את ילדם. למה הדבר דומה? לגידול שתיל צעיר

בתחילת דרכו עד לבשלותו כעץ בוגר.

 

כמובן ששנות החינוך שקדמו לתקופת ההתבגרות הן בעלות ערך עליון, באותה המידה שיש חשיבות

לאיכות הקרקע בו הזרע נבט, הסביבה שלו, כמות המים שניתנת לו, כמות השמש שהוא מקבל וכדו'.

כאשר היסודות בריאים ומאוזנים יש לכך השפעה עצומה על ההתפתחות בהמשך ההתמודדות עם גיל

ההתבגרות והבגרות.

לכן, בתהליך זה שהוא כל כך רגיש עקב השינויים הרבים החלים, יכולות להיווצר תקופות, קצרות

וזמניות אשר בהן הילד עלול לחוש מבולבל, בודד ומפוחד וזה טבעי, אם התקופות הללו נמשכות לאורך

זמן, כהורים, חשוב לתת על כך את הדעת.

 

כיצד ניתן לזהות סימני מצוקה בכתב היד?

ישנם מספר סימנים וגם ישנם כמה כללים בסיסיים לפני שניגשים לסימנים.

לעולם אין מסיקים מסקנות מסימן אחד בודד אלא היחס הוא אל מכלול כתב היד. יש לבדוק מספר

כתבים שונים של אותו כותב. יש לערוך השוואה בין כתבים מהעבר לכתבים של היום, יש להתייחס

לנסיבות בהן נכתבו הדברים, אם זו תקופה או סיטואציה רגועה לכאורה או אם מדובר בכתב שנעשה

בזמן לחץ של מבחן או פתק שנרשם בפזיזות או שהכותב נמצא בתקופה של לחץ ומתחים ממקורות אחרים.

כמובן שאם עולה חשד למצוקה בכתב, כדאי תמיד להתייעץ עם גרפולוג מקצועי לפני שממהרים ומסיקים מסקנות.

 

 

להלן הסימנים הבסיסיים:

1. תנודתיות בכתב – התנודתיות מתייחסת לחוסר סדר כללי בכתב שלא היה קיים קודם לכן.

כמו למשל:

אם הכתב נהג להיראות מסודר בעבר ועכשיו הופיעו בו, תנודות בזווית הכתיבה,

תנודות ברווחים בין האותיות ובין המילים. תנודות בכיוון השורה (מהלך שורה) שינויים בולטים בגודל האותיות.

המשמעות של תופעה זו היא כמו שזה נראה לעין לא מקצועית, תחושת בלבול, ירידה בריכוז, תחושת

חוסר ביטחון, אפשרות למצבי רוח משתנים, ירידה במשמעת עצמית.

 

2. קו רועד, קטוע או שבור – כשמתבוננים בקו רואים שישנן אותיות שלא נראות שלמות, הן בעלות קו

שבור, או רועד, מפורקות או אולי עם חלקים חסרים באות. אם תופעות אילו לא היו קיימות קודם לכן,

הדבר מלמד על תחושת משבר, על תחושת קושי בהתמודדות, תחושת עייפות נפשית או פיזית וירידה

בכוחות האישיים ובאופטימיות.

 

3. תיקונים רבים, קווי כיסוי וחזרה על אותיות – אם בעבר הכתב לא היה עם תופעות של מחיקת

טעויות, חזרה על קווים של אותיות ללא צורך, אותיות עם קווים שמכסים אחד את השני. כאשר תופעות

כאלו מופיעות הן בעצם ביטוי של מצוקת תפקוד. הכותב משקיע מאמץ להיראות כ"מתפקד" כשבעצם

מנסה להסתיר שהוא חש חולשה, לחץ, פחד, חוסר ביטחון ובושה. הוא בעצם משקיע מאמץ גדול

להיראות אחרת ממה שהוא מרגיש.

 

4. ארגון לוקה – מה זה ארגון? גרפולוג מתייחס אל הארגון של הכתב בכמה מישורים. דבר ראשון,

מתבוננים על האופן שבו האדם התארגן על דף הנייר. ההתבוננות הזו מלמדת אותנו על היחס של

הכותב לסביבה. כאשר הדף לעניין זה משול ל "סביבה" והכתיבה משולה ליחס של הכותב אל

"הסביבה", שזה המרחב בדף. האופן והבחירה של הכותב מלמדת אותנו על האופן והדרך בו הוא ניגש

לזולת, למשימות, למסגרת למוסכמות וכו'. את הארגון אנו בודקים ע"פ האיזון במרווחים בין האותיות,

מילים ושורות. מתייחסים לאיזון בין השטח הלבן לשטח הכתוב. כאשר אין איזון בין החלק הכתוב ללא

כתוב, כמו שטח ריק גדול וכתיבה מועטה או לחילופין מילוי מוגזם של הדף, חללים בכתב שנראים כמו

ארובות, פלישות של אות באות כמו למשל אות עולה על אות, או להפך מילים עם רווחים בין האותיות

שנראים חסרי גיבוש, נטולי לכידות פנימית. פלישות משורה אחת לשנייה, פריצות שוליים וכו',

המשמעות היא שנוצר לכותב קושי בקבלת חוקים וכללים מוגדרים, יצר מרדנות, תוקפנות, כעס. או גם

תחושת אדישות, זלזול, וקושי בריכוז.

 

5. הקטנה משמעותית של הכתב כולו – גודל ממוצע של הכתב הוא בסביבות 3 מילימטר, כתב שהיה

בעבר בגודל ממוצע והפך להיות קטן מאוד, מיקרוסקופי. המשמעות יכולה להעיד על ירידה בדימוי

העצמי, התכנסות, ירידה ברצון במעורבות חיצונית, צורך פנימי בהגנה.

אם כי כותבת לכן סימן זה בהסתייגות גדולה. אל נא תדאגו אימהות יקרות אם נתקלתן בכתב יד זעיר

ללא סימנים נוספים. על פי ניסיוננו בניתוח כתבים, בעיקר מתוך ציבור לומדי התורה ויראי השמיים.

לשמחתנו נתקלנו בכתבים רבים דווקא של נערים, בני תורה, בחורי ישיבות, עם כתב מאוד קטן שאינם

נכנסים לקטגוריה זו. להפך הם בעלי בטחון עצמי ודימוי עצמי טוב מאוד. במגזר זה וכמובן אם לא

קיימים סימני מצוקה נוספים. תופעה זו של הקטנת הכתב מעידה על יראת שמיים, ענווה וקבלת הכנעה

מול סמכות גבוהה יותר כמו, חוקי התורה, מסגרת הישיבה, הרב, ההורים ומעל הכל הקדוש ברוך הוא.

 

6. שינויים בתנועה – תנועה של הכתב ניתנת לזיהוי, גם למי שאינו גרפולוג מקצועי. התנועה בכתב

מלמדת אותנו על כוח הרצון, המרץ, המוטיבציה לפעול, כוח החיים, השמחה. תנועה חיובית בכתב

מאופיינת בשילוב של ריסון מבוקר יחד עם ספונטניות. כלומר, כתיבה לא איטית מדי אך גם לא סוערת.

אם הכתב משתנה לתנועה רפויה חסרת חיים או לחילופין לתנועה סוערת ומתפרצת. אז אנו מבינים

שחל כאן שינוי באנרגיות של הכותב. כשהתנועה מהירה מאוד וגם סוערת, ניתן להבין שהכותב מתמודד

עם ירידה בשליטה העצמית, ירידה בקשב, נטייה ליתר אימפולסיביות ופחות כובד ראש מול גבולות

ומוסכמות מקובלים. ואם התנועה הופכת לרפויה, איטית מאוד, משתרכת ומאולצת, הדבר מעיד על כך

שהכותב נכנע לאדישות, פסיביות, עצלות, ירידה בריכוז, ירידה במוטיבציה וירידה באנרגיה לפעול.

 

7. גוון הקו הולך ונחלש – איכות הקו מהווה עבורנו מדד לאנרגיה ולחוסן נפשי. כאשר נראה ירידה בגוון

הצבע של הקו לבהיר יותר בתוך האותיות, יחד עם סימנים נוספים, ניתן להבין שהכותב חש חולשה,

פחד וקשיי התמודדות.

 

8. שינויים בלחץ בכתיבה – מדידת לחץ הכתב נעשית כאשר הופכים את הדף הכתוב ומגששים עם

כריות האצבעות על האזור הכתוב. זהו קריטריון של ידע נרכש שנעשה על ידי הגרפולוג המנוסה. אך

נסביר באופן כללי את המשמעות. לחץ חזק מאוד או חלש מאוד. כמו איכות הקו והתנועה מתייחס

לאנרגית החיים של הכותב, לעשייה ולפעילות בכלל. כאשר הלחץ משתנה לחלץ חלש מדי בצירוף

סימנים נוספים יכול להעיד על חולשה, ירידה באנרגיה, תלותיות ואדישות. אם הלחץ נעשה חזק מאוד

יכול להעיד על אימפולסיביות, אי שקט, לחץ, עצבנות, תוקפנות.

 

9. כתב שהפך ללא קריא – כתב יד שבעבר היה קריא ומסודר והפך להיות לא מסודר וגם לא קריא

ברמה שהאותיות נראות לא שלימות כך שנפגמת הקריאות (כלומר, אם מסתכלים על כל אות בנפרד,

בלי קשר למילה, לא ניתן לזהות את האות). השינוי הזה יכול להעיד על שתי אפשרויות. אפשרות

חיובית, כאשר הכתב מהיר, שהכותב פיתח חשיבה יצירתית, מקוריות, יכולת ביטוי ייחודי, חשיבה

מיוחדת ורצון להיות ייחודי. לעומת זאת, אם הכתב איטי, הדבר יכול להעיד על ירידה במצב רוח, חוסר

יציבות, דאגנות. תקשורת לקויה, שיכולה לנבוע מחוסר רצון לתקשר עם הסביבה או מחוסר יכולת.

 

10. כתב שהופך לצפוף מאוד – הצפיפות נוצרת כאשר המרווחים בין האותיות והמילים נעשים דחוסים

מאוד, לפעמים אפילו הרווח לא קיים. האותיות נעשות דבוקות אחת לשנייה ובקושי קיים רווח בין

המילים. ייתכן גם שהשורות דבוקות אחת בשנייה. אז כמו שזה מרגיש לכן, כשאתן מדמיינות כתב כזה,

כך חש הכותב, תחושת מחנק רגשי, פחד, תלותיות, חוסר ביטחון, מצוקה חונקת שעלולה להתפרץ באגרסיה.

 

 

כל זאת על קצה המזלג, ניסיון צנוע וקטן להעניק לכן אימהות יקרות מעין "משקפיים של גרפולוג" כאשר

אתן מתבוננות במחברות ילדיכם.

כמובן, חוזרת שוב ומתריעה, אל תמהרו להסיק מסקנות. אל תחשבו להדפיס מאמר זה ובאישון לילה

לחקור את כל המחברות. יודעת שלאחר הקריאה הרעיון כבר עבר בראש לכמה מכן, זה בסדר, זה חלק

מהאינסטינקט האימהי המגונן.

אך אנא מכן, הירגעו, נשמו עמוק וזכרו תמיד את המשפט:

"מאחורי כל ילד מצליח, עומד הורה שהאמין בו תמיד"

 

 

 

בכל שאלה, בקשה או התייעצות

אתן תמיד מוזמנות ליצור עמי קשר אישי בטלפון או למייל, לשלוח כתב יד עם שאלה, ואענה בשמחה.

בשורות טובות,

נודלי'ה לוי

 

 

 

מכון ברכות ידייך- יעוץ והכוונה אישי, ייעוץ זוגי והתאמה לזוגיות

בשלב שידוכים, הרצאות, קורסים, סדנאות וערבי נשים

052-8925838

nodelyah@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

5 תגובות


  1. Warning: trim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/levem529/public_html/wp-includes/class-wp-user.php on line 208

    Warning: trim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/levem529/public_html/wp-includes/class-wp-user.php on line 208
    טובי לוין 20 באוגוסט 2017 20:07

    אפשר לשלוח לך כתב למייל ותגרפלגי?
    יש לי בת מתבגרת, והגרפלוגיה תעזור לי לקלוט אותה טוב יותר.

    הכתב שלה משתנה כשהיא צריכה לכתוב מהר, וכשכותבת למשל ברכה הוא נראה אחרת לגמרי.

    הפוסט שלך ממש במקום! ואשמח למשוב.


    • Warning: trim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/levem529/public_html/wp-includes/class-wp-user.php on line 208

      Warning: trim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/levem529/public_html/wp-includes/class-wp-user.php on line 208
      נודלי'ה לוי ייעוץ והכוונה כירולוגי וגרפולוגי 20 באוגוסט 2017 21:05

      • Warning: trim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/levem529/public_html/wp-includes/class-wp-user.php on line 208

        Warning: trim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/levem529/public_html/wp-includes/class-wp-user.php on line 208
        טובי לוין 21 באוגוסט 2017 11:03

  2. Warning: trim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/levem529/public_html/wp-includes/class-wp-user.php on line 208

    Warning: trim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/levem529/public_html/wp-includes/class-wp-user.php on line 208
    lei 16 באוגוסט 2017 13:00

    מרתק!!
    דרך אגב בקורס אבחון ציורי ילדים שהשתתפתי היתה התיחסות לכתב קטן מאד: הגרפולוגית הסבירה שכתב קטן מראה על יכולת ריכוז גבוהה, מובן מאד בקשר לבחורי ישיבה ולומדים שמתרכזים בריכוז גבוה רוב היום.


    • Warning: trim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/levem529/public_html/wp-includes/class-wp-user.php on line 208

      Warning: trim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/levem529/public_html/wp-includes/class-wp-user.php on line 208
      נודלי'ה לוי ייעוץ והכוונה כירולוגי וגרפולוגי 20 באוגוסט 2017 21:03

      נכון מאוד! כתב יד קטן מעיד גם על כושר ריכוז

פרסמי תגובה